STAVĚNÍ DUD

Jmenuji se Petr Skalický. Dudy jsem začal vyrábět v roce 2008. Podnětem byla mimo jiné, také neúspěšná koupě nástroje od renomovaného výrobce z Německa. Začátky probíhaly v duchu úspor a „moderních“ inovací, příkladně v pogumování vaku, použití plastových strojků atp… Časem jsem se vrátil k tradičním způsobům výroby, které jsou sice náročnější na výrobu a údržbu, nicméně odmění větší spolehlivostí a nesrovnatelně kvalitnějším zvukem (Sáblíková taky nevyhrála olympiádu na „kačenkách“, že  o))). Zkušenosti s elementy, jako jsou třtinové jednoplátkové a hlavně pak dvouplátkové strojky, které používám v melodických píšťalách, obohacují takřka každým dnem. Pokusy se strojky a jejich vývoj je totiž otázkou každodenní rutiny. Vyrobit, zkoušet,upravit, vyrobit, zkoušet, ověřit ve více kusech a znovu a znovu. Neodmyslitelným faktorem a podporou je při tom samozřejmě také spolupráce s předními muzikanty v oboru hry na plátkové nástroje, kteří testují v praxi…

   V současné době mám za sebou několikero vyrobených nástrojů (nepočítám-li tu hromadu píšťal či jiných komponentů z  ebenu, hrušky, javoru a dalších materiálů, jež sloužily k přípravě, vývoji a testům), převážně v ladění Adur/Amoll (A 440Hz). Melodické píšťaly plně chromatické v rozsahu decimy až undecimy (G4 – Cis6), případně standardní nástroje v noně se základní chromatikou pro Adur/Amoll.

   Vyrobil jsem i tzv. Schaeferpfeife v Gdur/Gmoll … nicméně zde ještě není vývoj u konce do té míry, jak bych si se všemi nároky představoval. Jedná se hlavně o přechod na třtinové plátky. Taktéž polouzavřený systém hmatů není možná tím konečným řešením….

   Nyní testuji velmi interesantní tóninu Edur/Emoll (A 440Hz). K melodické píšťale (E4 – Fis5) jsem předělal starší Ačkové dudy, zvětšil o něco vak a provedl další drobné úpravy. Výsledky jsou zatím, po počátečním martýriu s vývojem strojků, více než potěšující.

   Shrnuto, je mým cílem zdokonalování systému třtinových strojků v koordinaci s proporcemi jednotlivých komponentů nástroje na nejvyšší možnou míru tak, aby tento mohl být používán co nejširším spektrem hráčů. Nesnáším argumentaci typu, ono to neladí, protože to tak bylo a nebo ještě hůř, neladí to, protože jsou to jenom dudy. Dudy jsou velmi náročný a specifický nástroj, který vyžaduje nejen kvalitního, pilného a trpělivého hráče, ale také kvalitního, pilného a trpělivého ladiče - údržbáře. Řešit problémy před produkcí – to už je pozdě. V tomto okamžiku je třeba nástroj pouze rozehrát a sladit potřebné huky s melodickou píšťalou. Nástroj je dobré připravovat v klidu a s dostatečným předstihem obzvláště, když ještě nemá hráč potřebné zkušenosti (letité). Praxi nic nenahradí. Dudy vyžadují nejen porozumění, ale také stálou údržbu a průběžnou přípravu, která je drží ve správné kondici.

   Aby bylo možno pomocí výše uvedeného dosáhnout kvalitní produkce, je samozřejmě třeba vlastnit kvalitní nástroj. Na druhou stranu, pořídíte-li si nekvalitní nástroj, nemusíte se o něj moc starat, ani ladit či rozehrávat, bylo by to stejně zbytečné. Takovéto nástroje doporučuji těm, kteří nechtějí obětovat dostatek času,  nemají čas nabývat zkušenosti, nemají hudební sluch a stud.

   Osvěta je tedy mým dalším cílem. Jsem ochoten diskutovat o problematice, vlastních poznatcích, taktéž poznatky každého z hráčů mohou být pro mě velkým přínosem. Jsem k dispozici na telefonu, mailu, Icq i Facebooku.

Tak, ať nám to tedy hraje jak má, což?

P.S.


KONTAKT

Email: pskalicky@mce.cz

Telefon: +420 604 406 399